I was accepted at the education faculty of Sakuyo Music University, where I received private lessons of Piano, Voice and Violin for the first two years. In the third year, students had to be Orchestra members and for that students were prepared during the first two years in an Orchestra instrument. Although I had never studied violin before that time, I had to start learning it. During the first two years I planned to study piano and voice in Order to decide which one of those two would be my major. However in that time I practised violin the most. My teacher was Mrs. Noriko Kobayashi, a very attraktive young lady but also very strict. She was a wonderful and famous Violinist with a high education and she had to teach students like myself. Having never touched a Violin before I was a complete beginner. The first lesson, I did not even know how to hold a violin and so she mercilessly slapped and corrected my hands. Because I was so completely unexperienced, there was no alternative to practicing and also Mrs. Kobayashi did not accept laziness. Once a week there was the violin lesson and I really had to study and prepare for that. The lessons were filled with her screams “too high, too low!” and often I studied in tears. Also I felt sorry for such a splendid teacher having to teach such a student as myself but behauss of that I could make progress in a short amount of time. Although I could not believe it at first, but in the third year I really could play in the Orchestra (Symphony Nr.8 by Antonin Dvorák among others). For her passionate and patient lectures I owe her gratitude. She made one very important thing very clear to me, which was that my hands were small and week and therefore unsuitable for instruments. That was a very honest opinion coming from an artist and that also was one of the reasons which propelled me to choose Voice as my major. One day she said “Your violin is a cheap instrument but it nevertheless produces beautiful sounds”. Then I thought I should value this violin and continue to study violin but I could not. Recently, after decades, I opened the violin case and noticed that it was in bad shape, which made me sad. One day, I would like to refurbish this instrument and practice a little…
希望の作陽音楽大学教育音楽学部に入学できた私は、最初の2年間は声楽、ピアノ、ヴァイオリンの個人レッスンを受けることになりました。3年生ではオーケストラのメンバーとして演奏することが義務付けられていたため、はじめの2年間はその準備を兼ねていたといえます。そのため、まだ1度もヴァイオリンを弾いたことのなかった私も、レッスンを受けることとなりました。実は、最初の2年で、声楽とピアノを熱心に勉強して、主科をどちらかに決めようと思っていたのですが、実際、一番たくさん練習していたのはヴァイオリンでした。ヴァイオリンの先生は小林紀子先生とおっしゃって、若くてとても綺麗な方でしたが、非常に厳しかったです。高い学歴と名声をお持ちの先生でいらっしゃるのに、私のような初心者をお教えくださったのです。私はそれまでヴァイオリンを習ったことが全くありませんでした。初めてのレッスンでは、ヴァイオリンの持ち方から教わり、なかなかうまくできなくて、手をバシバシ叩かれました。本当に全くの初心者だったので、練習しなくては何もできませんでしたし、小林先生は不真面目をお許しなさいませんでした。1週間に1度、レッスンは来るのですから、練習しないわけにはいきません。レッスン中は、先生の「高い!低い!」という叫び声に溢れ、私は涙を流しながら弾くこともありました。そして、立派な先生に対し、私はあまりにも初心すぎると、申し訳なく思いました。しかし、おかげさまで短い間に上達することができ、はじめは信じていませんでしたが、3年生で本当にオーケストラのメンバーとして弾くことができたのです(ドヴォルザークの交響曲等)。先生のご辛抱と熱意にとても感謝致しております。 また、先生は非常に重要なことを明らかにしてくださいました。ある日、「あなたの手は弱くて、手を使う楽器には向かない。いくら練習しても上手くはならない」とおっしゃったのです。演奏家からの正直な見解と心に留めることができ、それが後に、声楽家になる決断をする後押しの一部となったと思っています。 ある日先生は「あなたのヴァイオリンは安物だけどいい音がでるわ」とおっしゃいました。私はこのヴァイオリンを大切にして、少しずつでも練習を続けたいと思ったものですが、できずじまいになってしまいました。最近、何十年ぶりにケースを開けてみると、ヴァイオリンと弓は悲惨な状態になっていて、とても悲しかったです。いつの日かちゃんと修繕してもらって、ちょっとでも練習するようになりたいです。
Photo by Yuka Simeno, 7th district Vienna 2018
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